Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 34 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
VICEGENERACNI SOUZITI aneb MAME SE JAK NA ZAMKU
Habancová, Anežka ; Dvořák, Tomáš (oponent) ; Mléčka, Jan (vedoucí práce)
Dříve žila převážná část obyvatel na venkově. Žily tam celé rodiny spolu ve společném domě na společném pozemku. mladí pomáhali starším a staří svým potomkům, s domácností, s dětmi, s hospodářstvím. S nástupem industrializace a mobilizace se mnoho mladých lidí odstěhovalo do rozrůstajících se měst, za prací, do nově budovaných činžovních bytových domů, které byly spíš menší, než aby tam mohla bydlet spolu celá široká rodina. Ke vzájemné spolupráci bylo rázem daleko. Ve městě je více obyvatel, více pracovních příležitostí a i více starších lidí, o které převzal péči stát - domovy pro seniory - soustředění důchodců na jedno místo, bez denního kontaktu s mladými, s rodinou. Díky dobré zdravotní péči starších lidí přibývá a je potřeba se k této skutečnosti nějak postavit. Na venkově se ještě nachází dvojdomky či vícegenerační domy, kde bydlí rodina s prarodiči, ale ve městě se těžko najdou ke koupi či pronájmu dva byty poblíž sebe. Hlavním konceptem mé práce je tedy vytvoření tzv.dvojbytů, bytů se společným zádveřím, chodbou, které spojuje jeden menší a druhý větší byt. Využití zámku pro tento princip je více než vhodné - dojde k navrácení funkce bydlení pro rodinu, přičemž každá z generací najde v areálu zámku prostor pro své aktivity či zaměstnání. Tímto zůstane areál stále otevřený vůči obyvatelům města a nabídne jim nové možnosti trávení volného času (restaurace a amfiteatr).
Zmapování role dítěte v mezigeneračních vztazích
Hrdličková, Michaela ; Zvírotský, Michal (vedoucí práce) ; Richterová, Magdalena (oponent)
V mé bakalářské práci s názvem Zmapování role dítěte v mezigeneračních vztazích na kazuistikách jsem se věnovala tomu, jak důležitou roli v životě dítěte a jeho vztahu k prarodiči hraje výchova v rodině. Pomocí kvalitativního výzkumu jsem hledala odlišnosti ve výchově. V mém malém výzkumném vzorku jsem se setkala s dětmi, které zájem o své prarodiče projevily. Ve své práci jsem se zabývala jak lidmi, kteří pečují nebo pečovali o někoho blízkého a jejich důvody, tak seniory, o které pečováno je. Zajímalo mě, jak jsou s péčí o svou osobu spokojeni, zda je rozdíl mezi seniory, o které intenzivně pečují jejich blízcí, nebo jsou odkázáni na péči cizích lidí v nějakém zařízení. Z dotazníků jsem zjistila, že lidé, kteří o někoho pečují pravidelně, jsou nesmírně psychicky a fyzicky vyčerpaní, ale dělají to rádi a s láskou. Někteří to cítí jako povinnost, ale pokud jsou schopni péči zabezpečit sami, o blízkého člověka se vždy chtějí postarat. Senioři, ať už bydlící doma nebo v nějakém zařízení, jsou rádi, pokud jim s péčí někdo pomáhá a nejsou sami. Jak se každý vyrovnává se stářím, je velmi individuální, záleží na spokojenosti s prožitým životem. Vztahy s rodinou mají na spokojenost také obrovský vliv. Do velké míry toto vše ovlivňuje výchova v rodině a chování rodičů ke svým rodičům. Sama se ztotožňuji s...
Podpora mezigeneračních vztahů v mateřské škole
HRÁDKOVÁ, Markéta
Cílem práce je vytvořit návrh aktivit pro podporu mezigeneračních vztahů v mateřské škole, některé realizovat a reflektovat je. V teoretické části jsou vymezené pojmy jako dítě, dětství, senior, stáří, prarodič a druhy prarodičů, mezigenerační vazby a také ageismy vztahující se na seniory a stáří. V další části popisuji mezigenerační učení, mezigenerační učení v rodině a ve škole a jejich význam. Dále vysvětluji význam a dělení mezigeneračních programů. Součástí je také propojení s Rámcovým vzdělávacím programem. Praktická část obsahuje návrh možné spolupráce mateřské školy se zařízením pro seniory a možné aktivity k podpoře vztahů. Nedílnou součástí práce je realizace projektu a následná evaluace činností.
Propojení rodinné péče a osobní asistence
BRABCOVÁ, Jana
V současné době je v souvislosti s demografickými proměnami společnosti velmi aktuálním tématem stáří, se kterým úzce souvisí problematika péče o staré lidi. Na změny celospolečenského klimatu zapříčiněné demografickým stárnutím populace reaguje i tato práce. Bakalářská práce se zabývá propojením rodinné péče se sociální péčí dle zákona č.108/2006 Sb., o sociálních službách, které zkoumá v prostředí konkrétní terénní sociální služby osobní asistence. Cílem této práce je zjistit, jaké možnosti a limity existují při poskytování péče o klienta osobní asistence, o kterého zároveň pečuje člen nebo členové rodiny. Práce akcentuje několik základních tematických okruhů. Pozornost je zde kladena především na význam rodinné péče a služeb osobní asistence, mezigenerační vztahy, roli seniora a rodiny při poskytování péče. Pro empirickou část bakalářské práce byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu za použití metod zúčastněného pozorování a fokusních skupin. Ze získaných dat byly vytvořeny čtyři oblasti zkoumaného jevu, z nichž byly analyzovány výsledky výzkumu. Výzkumný soubor tvoří dvanáct osobních asistentů dané organizace, kteří byli vybráni metodou totálního výběru. Na základě analýzy získaných dat došlo k vyhodnocení, v jakých situacích při kombinované formě péče nejčastěji dochází ke střetům a různým úskalím. Jedná se především o špatnou komunikaci mezi klientem, osobním asistentem a rodinou, střety zájmů, rodinné neshody, dominanci, potřebu odlehčení rodině a získávání informací o péči. Souhrnně lze na základě výsledků teoretické i praktické části konstatovat, že podstata kombinované péče o klienta může být maximálně naplněna pouze za předpokladu efektivní komunikace a spolupráce všech zúčastněných stran - osobního asistenta, klienta a rodiny.
Možnosti mezigenerační solidarity v Domovech pro seniory v Plzeňském kraji
SLÁMOVÁ, Kamila
Diplomová práce s názvem "Možnosti mezigenerační solidarity v Domovech pro seniory v Plzeňském kraji" měla za cíl zjistit mezigenerační aktivity, činnosti, které probíhají mezi domovy pro seniory a školskými zařízeními v Plzeňském kraji. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část diplomové práce pojednává o problematice spojené s věkovou strukturací společnosti, s mezigeneračními vztahy, solidaritou a učením. Současně se zaobírá mezigenerační spoluprací, mezigeneračními programy a významem mezigenerační spolupráce v mezinárodních dokumentech. Pro výzkumnou část diplomové práce byl zvolen kvalitativní výzkum. Pro tuto část byl vymezen její cíl, metodika a harmonogram. Primárně byla použita metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly uskutečněny s pracovníky domovů pro seniory v Plzeňském kraji. Výzkumný soubor tvořili pracovníci, kteří realizují se školskými zařízeními mezigenerační projekty. Sekundárně byla zvolena metoda rámcové analýzy dat, technika doslovné transkripce, kódování, kategorizace dat a metoda vytváření trsů. Za účelem zodpovězení výzkumných otázek byla získaná data vyhodnocena a podle jednotlivých výzkumných otázek interpretována. Výzkumem byly zmapovány aktivity a činnosti, které probíhají v rámci mezigeneračních projektů. Pojednávají o dlouhodobém setkávání a spolupráci mezi seniory a dětmi ze školských zařízení. Díky mezigeneračním projektům se podařilo dosáhnout trvalé mezigenerační spolupráce. Senioři mohou prožít velkou část závěrečné fáze života aktivním způsobem podle svého vnitřního založení a naplnit tak své vyšší potřeby. Mezigenerační spolupráce má sice svá úskalí jako je nedostatečná časová dotace, nedostatečný prostor pro aktivity, ageismus nebo špatně zvolená komunikace mezi zúčastněnými generacemi, ale přesto dochází k realizaci mezigeneračních projektů za účelem postupného dosažení stanovených cílů. V průběhu realizace mezigeneračních projektů se daří postupně naplňovat i cílů, které mezinárodní i národní dokumenty od těchto programů očekávají. V domovech pro seniory je mezigenerační spolupráce díky těmto projektům posilována. Mezigenerační projekty se posléze pozitivně odráží i v postupném posilování mezigeneračních vztahů a solidarity, tak potřebných pro potlačení stále rostoucího ageismu ve společnosti. Výsledek diplomové práce může posloužit jako zpětná vazba nejen vedení a pracovníkům domovů pro seniory v Plzeňském kraji, ale i vedení a zaměstnancům dalších organizací, kteří by se mohli zasadit o realizaci mezigeneračních projektů i v jejich zařízení. Případně mohou být využity jako studijní podklad pro studenty společenských věd, sociální práce nebo jako podklad pro další výzkum v rámci mezigenerační solidarity. V souvislosti s aktuálním výskytem koronaviru na území České republiky, je dále opodstatněné zvážit i možnost využití virtuální komunikace prostřednictvím vhodných platforem. Díky těmto moderním komunikačním technologiím by mohla mezigenerační spolupráce v domovech pro seniory nadále probíhat.
Mezigenerační literární projekt pro kurz Univerzita pro prarodiče a vnoučata
ZELENKOVÁ, Adéla
Bakalářská práce "Mezigenerační literární projekt pro kurz Univerzita pro prarodiče a vnoučata" se v teoretické části zabývá problematikou mezigeneračních vztahů, a to zejména vztahem mezi generací prarodičů a vnoučat. Zaměřuje se na historický vývoj mezigeneračních vztahů, důsledky těchto vztahů, kladné i záporné a trávení volného času mezi generacemi. Zahrnutým tématem v rámci teoretické části je také mezigenerační učení a jeho možnosti. Praktická část je zaměřena na literární projekt, použité metody, rozpis programu projektu a jeho následnou realizaci v rámci literárního bloku kurzu Univerzita pro prarodiče a vnoučata. Uskutečněný projekt je na závěr zhodnocen a reflektován organizátorem i účastníky samotného kurzu.
Přechod z aktivního života do starobního důchodu
KUNOVÁ, Aneta
Bakalářská práce je zaměřena na přechod z aktivního života do starobního důchodu. Téma této práce je velmi aktuální. Zabývá se dospělými v aktivním pracovním procesu, kteří se připravují na další životní etapu, zvažují možnosti odchodu do starobního důchodu, nebo částečné či úplné pokračování činnosti v zaměstnání. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou definovány základní pojmy, popsáno období aktivního stárnutí a přípravy na stáří. Je zde věnována pozornost důchodovému systému. Dále je rozebrán přechod z pracovního života do starobního důchodu, ve kterém je popsán starobní důchod, podmínky nároku, potřebné kroky k získání starobního důchodu a časování odchodu do starobního důchodu. Cílem práce je popsat, jak lidé v předdůchodovém věku prožívají své současné životní období, jak se připravují na období po ukončení zaměstnání a odchod do starobního důchodu, a jaké faktory jejich rozhodování o ukončení zaměstnání a odchod do starobního důchodu ovlivňují. K uskutečnění výzkumné části bakalářské práce je použit kvalitativní typ výzkumu a technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor je tvořen lidmi, kteří se nacházejí v předdůchodovém věku a zvažují ukončení či pokračování v zaměstnání. Výsledky jsou zpracovány metodou otevřeného kódování. Prostřednictvím výzkumu má být zjištěno, zda lidé pomýšlejí na přípravu na stáří a život v důchodu, jaké mají povědomí o podmínkách pro odchod do starobního důchodu, podle čeho se rozhodují a co očekávají od života po ukončení zaměstnání. Práce může posloužit jako materiál pro občany, kteří se blíží svému důchodovému věku. Může pomoci ke specifikaci ukazatelů přechodu z aktivního života do starobního důchodu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 34 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.